Цієї осені шанувальники мистецтва на Буковині мають
можливість відкрити для себе цікавого і самобутнього художника Руслана
Боднарашека (Фраймана), перша чернівецька персональна виставка якого днями була
презентована в Чернівецькому художньому музеї. Її назва, як, власне, і
творчість автора, не є претенціозними – просто «Живопис», хоча подібна
тенденція у назвах музейних виставок живопису спостерігається протягом
останнього часу.
Автор виставки
за фахом – різчик по дереву. Професія, яку він здобув у Вижницькому коледжі
прикладного мистецтва, творча, та й втілення і фахових здібностей, і покликів
душі в нього пов’язані з творчістю. Різьба по дереву – робота, живопис – засіб
висловлення думок і почуттів, проте, як висловилася під час відкриття виставки
директор художнього музею пані Інна Кіцул, «якщо щось із душі проситься, то
автор це висловлює за допомогою матеріалу, і незалежно, від якого саме
матеріалу – дерева, чи полотна, на якому зображено те, що хвилює самого
автора». «У роботах різьблення по дереву ми безперечно бачимо професійність,
інтер’єрність, замовність, світськість, сучасність, навіть розкіш, а в живописі
Руслана відображена душевність», - поділилися враженнями колеги автора
виставки.
Як ми вже зазначили, це - перша персональна виставка
Руслана в Чернівцях, хоча до цього він неодноразово приймав участь у
республіканських виставках, робив експозиції власних робіт в інших містах і
навіть країнах. Роботи, представлені на виставці, є різними за тематикою та
часом написання. тобто глядачеві пропонується майже все, що протягом певного
часу характеризувало творчість автора, а живописом Руслан Боднарашек (Фрайман) займається
останні 7 років. Ну й оскільки картини датуються різним часом, то відвідувачі
музею побачать те, як автор зростав у якості художника і як набувався досвіду,
як змінювався рівень виконаних ним робіт.
«Живопис» Руслана Боднарашека – це невеличка камерна
виставка. З першого погляду впадає в очі те, що в представлених творах панує
теплий настрій. Його пейзажі – натурні, і більшість із них - етюдного плану. Керуючись
мистецькою термінологією, це так звані «пейзажі настрою», а такий напрямок у
пейзажному живописі існував у середині ХХ століття.
Роботи автора імпресіоністичні, доволі цікаві за
кольором і це пов’язано із тим, що в Руслана є природне відчуття кольору, а ця
особливість притаманна далеко не кожному
митцеві. Руслан активно використовує напівтони, його цікавить передача
атмосфери, стану природи у різні часи дня і, за свідченням відвідувачів
виставки, в його роботах є відчутними навіть небо, море чи навіть вологе
повітря! «Безперечно, Руслан - буковинець в душі, серці, за позовом.
Відчувається, що він живе на Буковині й просто не може пройти повз фантастичну
буковинську природу, яка підкорює кожного художника. Особливістю ж його
пейзажів є стафажні фігури невеличкого плану, які доповнюють ці пейзажі», -
каже завідувач відділом образотворчого мистецтва художнього музею пані Олена
Гужва.
Напевно, найцікавіше у творчості Боднарашека-Фраймана
– це його захоплення тематичним живописом. Сьогодні взагалі за тематичний
живопис із митців мало хто береться, а він зачіпає доволі цікаві теми, зокрема
привертають увагу його твори з історії єврейства на Буковині. Це відмітила й
пані Наталія Шевченко, завідуюча фондами Чернівецького музею історії та
культури євреїв Буковини: «В буковинському живописі є «застиглий» стандарт,
фактично немає жанрового живопису. Тематика творів митців краю є доволі
монотонною та одноманітною, а самі художники не виходять за межі
пейзажно-натюрмортної, квіткової та релігіозної тематики. Роботи ж,
презентовані на цій виставці – сокровенні, глибинні, зі своїми уявленнями про
судьбу буковинских євреїв».
Роботи Руслана Боднарашека-Фраймана зберігаються в
багатьох приватних колекціях не тільки
на Україні, а й за кордоном.
Альберт Комарі
|