Міф про Чернівці та власне чернівецький дух, на думку
багатьох, у повній мірі розкрилися саме на ІІІ міжнародному поетичному
фестивалі «Meridian Czernowitz». І
надзвичайно важливу роль у цьому відіграв особливий фотовернісаж навколо
основних подій, більшість із яких пройшла у приміщенні Чернівецького художнього
музею, колишній Дирекції ощадних кас, справжній перлині європейської
архітектурі початку ХХ століття.
Автором однієї з виставок фотовернісажу став відомий
чернівецький митець, який працює в багатьох видах і жанрах мистецтва, один із
найдосвідченіших фотохудожників міста, справжній чернівчанин «до мозоку кісток»
Броніслав Тутельман. Народився митець у 1950 році в Чернівцях, у 1965 році
поступив до Одеського державного художнього училища ім. М. Грекова на факультет
живопису. По закінченню навчального закладу пан Броніслав розпочинає активне
творче життя і стає учасником численних обласних, всесоюзних та міжнародних
виставок. І сьогодні автор виставки активно займається живописом, інсталяцією,
та найбільшу відомість та популярність йому принесло фотомистецтво, і власне,
його фотовиставка стала важливою частиною цьогорічного фестивалю «Meridian Czernowitz».
Броніслава
Тутельмана пов’язують із фестивалем дружні стосунки з багатьма його постійними
учасниками та оргкомітетом – із Святославом Померанцевим, Марком Белорусцем, Юрієм
Андруховичем та іншими. Окрім цього, як зазначив митець, зв’язуючою ланкою в
першу чергу є «дух Чернівців», оскільки він живе у Чернівцях і є чернівецьким
художником.
У автора є дуже багато специфічного «чернівецького» матеріалу в
творчому доробку, і тому на виставці - тільки ті фотографії, які були зроблені
в Чернівцях. Найскладнішим для нього було відібрати роботи для експозиції, митець
багато думав та аналізував, як вони будуть між собою поєднані в цій експозиції,
щоби стилістично доповнювати одна одну.
«Розумієте, сукупність віршів чи оповідань, що зібрані
під однією обкладинкою, ще не є книжкою. Книжка має народитися від їх
поєднання. Так само й виставка: це – самостійний проект і має бути цільною як
у, скажімо, пластичності, так і в кольорі, тематиці», - каже пан Броніслав.
Незвичною, новітньою як для фотовиставки, стала форма
експонованих робіт. Фотографії було роздруковано на спеціальних металічних
конструкціях, і ця новітність, сучасність підходу митця до поняття форми стала
дуже близькою концепції самого фестивалю. Це була ідея самого автора, хоча
Броніслав Тутельман пояснив, що, зазвичай, організацією й побудовою концепції
та експозиції виставки художники не займаються.
Є професія, яка в сучасній
Україні тільки народжується – куратор. Він і відповідає за виставку, вирішує, з
чого вона буде складатися і як буде побудована експозиція. Нажаль, невеликі й
провінційні Чернівці змушують бути одночасно й митцем, і куратором, хоча сам
митець не завжди є об’єктивним.
«А взагалі, поезія та мистецтво для мене мають дуже
багато спільного. Звичайно, це метафора, образ, лаконічність. Знаєте, як
кажуть: «Мистецтво має зачіпляти». Тобто об’єкт має чимось зацікавити, чим –
важко пояснити. Це відбувається на підсвідомому рівні: увагу може привернути колір,
тінь, світло, будь що. Ті ж самі особливості і в поезії», - зізнався митець.
Сьогодні твори Броніслава Тутельмана зберігаються в
численних приватних колекціях України, Росії, Австрії, Німеччини, Польщі,
Італії, Голандії, Франції, Ізраїлю та США.
Альберт Комарі
|